Saldainių ir brokolių klausimas

Norint, kad daržoves valgytų vaikai, tėvams jas irgi reikia valgyti

Norint, kad daržoves valgytų vaikai, tėvams jas irgi reikia valgyti

Turbūt sunku būtų rasti dabar jautresnį klausimą nei maistas. Ypač – vaikų. Ir pradedant nuo pirmos dienos – savos mamos pienas ar milteliais paverstas kitų žinduolių? Tada, kai nori, ar tada, kai sako grafikas? Primaitinti nuo pusmečio ar tada, kai išdygsta dantys? Pradžioje duoti kruopas ar daržoves? Jei jas, tai bulvę lietuvišką ar saldžiąją, vieną ar maišytą su morka? O gal moliūgu? O dar ateina mėsos klausimas – įmaišyti žolę rupšnojusį triušiuką, taip ir nepasenusį veršelį ar vištą paprastąją? Ir čia dar nepasiekti gilesnieji diskusijos sluoksniai apie gliuteną, kalcio pasisavinimą iš pieno produktų ar kokias oksalo rūgštis!

Trys mamos, radusios sau tinkamus atsakymus vaikų maisto teritorijoje, išleido knygą toms, kurios į ją dar tik žengia. Į “Mažylio receptus“ jos įtraukė ne tik, hm, receptus, bet ir patarimus apie produktų derinimą bei įtraukimą į valgiaraštį. O kad viskas būtų dar rimčiau, konsultavosi ir su gydytojais. Vienai jų, dietologei Linai Viniarskaitei, uždaviau keletą klausimų.

Kas yra sveiki mitybos įpročiai?

Tinkama mityba turi būti: subalansuota (visko tiek kiek reikia), visavertė (visko ko reikia), įvairi, adekvati (atitiktų fiziologinius žmogaus poreikius), saikinga. Labai svarbus ir tinkamas valgymo režimas. O viso to pasekmė – gera savijauta, sveikata, tinkamas svorio augimas, mažylio vystymasis.

Į ką svarbiausia atkreipti dėmesį skaitant etiketes ant vaikams skirto maisto?

Kad būtų kuo mažiau sudedamųjų medžiagų. Kuo natūralesnis, mažiau apdorotas maistas. Kuo mažiau dažiklių, skoniklių, konservantų ir panašiai. Trumpesnis galiojimo laikas.

Kokius lietuviškus produktus išskirtumėte kaip vertingus augantiems organizmams?

Yra būtinos kasdien gauti maisto medžiagų normos. Ir jas būtina gauti augančiam organizmui su maistu. Kad visas jas gautume, maistas turi būti kuo įvairesnis. Lietuviški maisto produktai yra tikrai geros kokybės, tad svarbu tinkamai subalansuoti jų įvairovę ir kiekį. Nereikėtų išskirti vieno, konkretaus maisto produkto ar produktų grupės.

Vertingiau rinktis lietuvišką maistą, o dėl įvairovės mitybą galima papildyti ir kitų šalių, egzotiniais produktais – vaisiais, daržovėmis.

Gydytoja dietologe

Lina Viniarskaitė konsultavo “Mažylio receptų“ autores

Ar galima klausyti paties kūdikio ir mažamečio poreikių, ar mitybos grafiką ir kiekį turi nustatyti suaugę? (Jei dar nenori valgyti papildomai nuo pusmečio, jei nenori mėsos, jei nenori šviežių daržovių, jei nori tik dešrelių?)

Valgymo, kaip ir visus kitus įpročius, formuoja tėvai. Nuo to priklauso vaiko sveikata ateityje. Mažiesiems yra įgimtas saldaus skonio, kaip skanaus maisto, suvokimas. Todėl jie tikrai pirmiausiai rinksis tokį maistą. Dažnai vaikai labiau mėgsta jau ragautą, žinomą maistą. Tėvams būna sunku pripratinti prie naujo, kitokio, gal ne tiek skanaus maisto, pavyzdžiui, daržovių. Tačiau tai yra būtina. Todėl tėvai yra atsakingi už savo vaikų valgymo įpročius. Be abejo, prievartos čia būti negali! Pamažu, ragaujant, pasitelkiant fantaziją pratinti prie tinkamo, įvairaus maisto, valgymo režimo. O taip pat svarbus tėvų, vyresniųjų brolių ar seserų pavyzdys.

Koks su maistu susijęs elgesys ar kūno požymiai gali išduoti rimtas ligas, dėl kurių verta susirūpinti?

Čia labai plati tema. Daug sveikatos būklių gali būti susiję su valgymu, maisto pasirinkimu. Svarbu stebėti vaiko vystymąsi, svorio augimą, nuotaiką. Viskas turi būti normos ribose.

Kokias pagrindines maitinimo ydas pastebite?

Netinkamas tėvų pavyzdys. Permaitinimas, kai vaikas per mažai aktyvus. Ypač seneliai (iš didelės meilės) gali padaryti nemažą žalą savo anūkams. Mažai gaminama namuose, dažnai perkamas pagamintas maistas. Skatinimas, pamaloninimas saldumynais.

Ką manote apie baby-led weaning? Kai maistas kūdikiui nesmulkinamas iki tyrelės ir patiekiamas toks, koks yra ant šeimos stalo ir tas, kurį pasirenka pats vaikas?

Pradedant primaitinti reikia labai stebėti vaiko pasiruošimą naujam maistui, jo konsistencijai, įvertinti, kiek susiformavusi jo nervų sistema apdoroti maistą burnoje, o viršinimo traktas – virškinti.

Per anksti paragavęs netinkamai paruošto (per grubaus, sunkiai virškinamo) maisto, vaikas gali susirgti, užspringti. Reikėtų būti atsargiems!

lektuvelis

Papildomo cukraus vaikams nereikia

Ar yra saugi cukraus norma per dieną? Kiek saldainių, vaflių, kakavos galima duoti, kad sąžinė būtų rami?

Angliavandenių dienos norma turėtų sudaryti 50-60 procentų vaiko raciono. Cukrus – tik dešimtąją angliavandenių dalį. Reikia prisiminti, kad cukraus mes gauname su įvairiais maisto produktais. Dauguma jų saldūs natūraliai, kai kurie maisto produktai yra saldinami. Todėl papildomai vartoti cukraus nereikia. Saldumynai turėtų būti vartojami retai, progomis – tada sąžinė bus rami.

Vitaminai ir mineralai tabletėmis – ar ir kada jie reikalingi?

Vitaminai ir mineralai tabletėmis, milteliais ar kitomis formomis – tai maisto papildai. Jie turėtų būti duodami tik tada, jeigu yra nustatomas kurių nors medžiagų trūkumas. Jeigu vaikas valgo pagal tinkamos mitybos principus, gauna visas būtinas medžiagas, tuomet jų, taip pat ir vitaminų bei mineralų, netrūks.

Drausti, riboti ar palikti savieigai traškučių, gazuoto limonado, glaistytų sūrelių valgymą?

Drausti negalima nieko. Nes kas draudžiama – to labiausiai norima. Tačiau tai – tikrai ne kasdienis maistas. Tokius produktus reikėtų riboti, stengtis vartoti kuo rečiau, progomis. Nuolatos namuose šio maisto būti neturėtų. Varškės sūreliai – geresnis variantas. Tačiau nereikėtų pamiršti, kad tai – desertas. Šie principai, beje, galioja ir tėvams, nes vaikai kopijuoja jų elgesį.

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: